Wydarzenia 2007-2008

10 czerwca 2008

Wycieczka ekologiczna do Wąwozu Myśliborskiego

Dnia 10.06.2008 roku wyruszyliśmy na ekologiczną wycieczkę do Parku Krajobrazowego „Chełmy”, gdzie zwiedziliśmy Wąwóz Myśliborski i rezerwat „Szlakiem Wygasłych Wulkanów”. Głównymi uczestnikami wyjazdu byli uczniowie koła ekologicznego, ale do podróży przyłączyły się też inne dzieci z klas 4-6. Pod opieką pani mgr Ireny Wituszyńskiej oraz pani mgr Teresy Dybo dotarliśmy do tego urokliwego zakątka, który jest ciekawy przyrodniczo i krajobrazowo, a także bardzo interesujący pod względem geologicznym i historycznym.

Około godziny 9:00 byliśmy na miejscu. Podczas oczekiwania na panią przewodnik zaproponowano nam grę polegającą na odgadywaniu nazw poznanych na lekcjach zwierząt. Ten kto odgadł zagadkę, zajmował miejsce osoby pytającej. Zadawaliśmy pytania związane np.: z trybem życia, wyglądem zwierzęcia, przynależnością do gromady, gatunku.

Gdy dołączyła do nas pani instruktor-ekolog Grażyna Kuras, rozdała ulotki z mapkami całego terenu, które wyznaczały trasę, wyruszyliśmy najpierw polną dróżką pod górę wulkaniczną Rataj, a później wśród zieleni i cienia Wąwozem Myśliborskim.

Podążając szlakiem wygasłych wulkanów poznawaliśmy florę i faunę. Podziwialiśmy m.in.: przylaszczki, lilie złotogłowy, przytulie czepne, kopytniki, paprocie: zanokcice skalne i języczniki zwyczajne oraz daglezje, zwane też jedlicami, cisy, które mogą występować jako krzewy lub drzewa. Usłyszeliśmy o nich opowiadanie i wykorzystywaniu ich właściwości w dawnych czasach. Są to trujące rośliny, z których rzeźbiono bogate, starannie wykonane kielichy. Gdy obdarowany wypił z takiego naczynia, szybko konał na skutek działania trującej substancji.

Widzieliśmy tu takie zwierzęta jak: bociana czarnego, jelenie, muflona, obserwowaliśmy: borsuka, różnego rodzaju chrząszcze, a w potoku – pstrągi. Spotkaliśmy także ptaszka - kowalika, który potrafi dziobem do dołu wspinać się po drzewie. Pozował on do zdjęć wielu osobom.

Gdy wpięliśmy się na górę Rataj zobaczyliśmy niezwykłe Organy Myśliborskie (zastygnięte słupy lawy wulkanicznej w kominie wygasłego wulkanu), na tle których zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie. Wyobrażaliśmy sobie jak wulkan wybucha, a gorąca lawa spływa po ziemi, co wzbudziło w nas zadumę nad jej dziejami.

Byliśmy uczestnikami zabawy polegającej na zapamiętywaniu i rozróżnianiu odgłosów ptaków. Graliśmy też w grę, gdzie każdy otrzymywał nazwę związaną z tematem wycieczki. Osoba w środku kręgu musiała dotknąć osobę o nazwie, którą wypowiadała pani przewodnik.

Na zakończenie naszej wycieczki pani stwierdziła, że jesteśmy doskonale zorientowani w osobliwościach przyrody, za co w nagrodę otrzymaliśmy widokówki z parku krajobrazowego.

Wszyscy byli bardzo zadowoleni, gdyż miło spędzili czas, nabrali większego doświadczenia i poszerzyli swoją wiedzę o przyrodzie naszego regionu.