Od 2004 roku w Polsce 12 pa?dziernika obchodzony jest Dzie? Bezpiecznego Komputera. Z tej okazji warto przypomnie?, ?e dla dzieci Internet jest oknem na ?wiat, oferuj?cym wiele mo?liwo?ci rozwoju, nauki czy nawi?zywania nowych znajomo?ci, ale tak?e mo?e nie?? za sob? pewne zagro?enia.
Dlatego dla rodziców bezpiecze?stwo ich podopiecznych w Internecie powinno by? tematem bliskim na co dzie? – aby ?wiadomie mogli edukowa? najm?odszych zarówno o korzy?ciach, ale tak?e ewentualnych niebezpiecze?stwach p?yn?cych z sieci.
W dzisiejszych czasach bycie online 24 godziny na dob? nie dotyczy tylko doros?ych, czy nieustannie korzystaj?cych z social mediów nastolatków, ale tak?e coraz cz??ciej m?odszych dzieci. Do?? naturalny, albo ma?o kogo dziwi?cy, jest widok malucha zr?cznie pos?uguj?cego si? smartfonem, czy komputerem. Niestety cz?sto opiekunowie pozwalaj? dzieciom korzysta? z Internetu bez ogranicze?, a co gorsza bez ?adnej kontroli, ciesz?c si? chwil? spokoju. Cz?sto doro?li nie potrafi? odpowiedzie? na pytania co ich dziecko robi w sieci, jakie tre?ci ogl?da, z kim rozmawia, w co zaczyna wierzy? pod wp?ywem nowo poznanych osób. Te pytania powinni zada? sobie wszyscy opiekunowie, aby u?wiadomi? sobie, jakie skutki dla m?odego, niedo?wiadczonego, a przede wszystkim cz?sto zbyt ufnego cz?owieka mo?e mie? kontakt z tre?ciami dla doros?ych, czy osob? o z?ych zamiarach.
M?dry rodzic, to ?wiadomy rodzic
Chc?c uchroni? najm?odszych przed ewentualnymi niebezpiecze?stwami, które mog? spotka? ich w sieci nie nale?y zabrania? im korzystania z niej. Lepsze rezultaty osi?gniemy ucz?c i t?umacz?c jak odró?nia? to co dobrego i korzystnego oferuje Internet, od tego czego lepiej unika? i w co nie wierzy?. Jednak, aby u?wiadamianie dziecka by?o skuteczne, powinno obejmowa? nie tylko teori?, ale tak?e praktyk?. Dlatego warto z dzieckiem na pocz?tku wspólnie korzysta? z cyberprzestrzeni, s?ucha? go uwa?nie i rozmawia?. Je?eli dziecko samo zg?osi problem lub opisze sytuacj?, która wzbudzi?a w nim obawy, powinno mie? poczucie, ?e zawsze b?dzie potraktowane powa?nie i ma do kogo si? zwróci? o rad? i wsparcie. Obserwacja w?asnego dziecka, codzienne rozmowy mog? zapobiec wielu niebezpiecznym sytuacjom, a dodatkowo pomog? zbli?y? si? do siebie i pozna? zainteresowania pociechy.
Pozorna anonimowo??
Wielu u?ytkowników Internetu uwa?a, ?e s? anonimowi w sieci, co daje im pewnego rodzaju poczucie bezkarno?ci i przyzwolenie na nieuczciwe zachowania i praktyki wobec innych osób. – Anonimowo?? ta jest tylko pozorna, poniewa? ka?dy ruch w sieci zostawia po sobie ?lad, a ka?da wypowied? i czyn posiada swojego autora – realn? osob?. Dlatego nale?y u?wiadamia? dzieci, ?e nikt kto je obra?a, kto zachowuje si? wobec nich niew?a?ciwie i agresywnie, nie jest bezkarny. Ponadto dziecko powinno by? ?wiadome, ?e ono samo nie jest anonimowe, wi?c ka?de jego zachowanie, ka?da przekazana informacja, zdj?cie, czy poufne dane pozostaj? w sieci nawet po wylogowaniu i mog? trafi? w niepowo?ane r?ce – komentuje podkom. Katarzyna ?wi?tek z Biura Prewencji KGP.
Zaufanie pod kontrol?
Dzieci?ca ufno?? przede wszystkim wykorzystywana jest przez osoby o z?ych zamiarach, które cz?sto podszywaj? si? pod rówie?ników swoich rozmówców, aby ci jeszcze bardziej im zaufali. – Cz?st? praktyk? jest wykorzystywanie wizerunków i profili innych osób, aby ukry? swoje prawdziwe intencje. Manipulowanie najm?odszymi u?ytkownikami Internetu jest ?atwiejsze i mo?e by? niebezpieczne w skutkach, je?eli w por? nie zostanie rozpoznane i zako?czone przez opiekunów. Manipulacja, wy?udzanie poufnych i prywatnych informacji, w efekcie nawet szanta?, to coraz bardziej powszechna praktyka, przybieraj?ca ró?ne niebezpieczne formy. Nie?wiadome zagro?e? dziecko, nawi?zuje znajomo?? z „rówie?nikiem”, który po zdobyciu zaufania nak?ania je do dzielenia si? coraz bardziej prywatnymi informacjami. Cz?sto wirtualny „rówie?nik” jako pierwszy wiele o sobie mówi, sam wysy?a zdj?cia, z czasem coraz bardziej ?mia?e, nak?aniaj?c do tego samego dziecko.[1] To dziecko, które odpowiednio wcze?niej zosta?o u?wiadomione o ró?nych niebezpiecze?stwach p?yn?cych z sieci poczuje si? zaniepokojone i b?dzie dla niego naturalne, by zaalarmowa? o zaistnia?ej sytuacji bliskie osoby. Pami?tajmy te?, ?e istniej? specjalne programy tzw. „kontroli rodzicielskiej”, uniemo?liwiaj?ce uruchomienie zakazanych dla dzieci tre?ci, s? ogólnodost?pne i mog? stanowi? wsparcie dla opiekunów, których pociechy zaczynaj? przygod? z Internetem.
Istotne jest, aby wspólnie z dzie?mi tworzy? bezpieczn? cyberprzestrze?, która rzeczywi?cie b?dzie otwartym, pe?nym mo?liwo?ci oknem na ?wiat, a nie niebezpieczn?, pozbawion? kontroli stref?. Nale?y pami?ta?, ?e wielu zagro?e?, czy stresuj?cych sytuacji mo?na unikn??, kiedy ?wiadomie korzysta si? z Internetu. W tym celu konieczne jest szerzenie wiedzy na temat cyberprzestrzeni, a tak?e wspó?praca rodziców z nauczycielami, jak równie? stosowanie odpowiednich zabezpiecze?. Dzi?ki temu ka?dy dzie? b?dzie dla dziecka Dniem Bezpiecznego Komputera. [1] ?ród?o: www.dyzurnet.pl
Odrabianie lekcji nie b?dzie codzienn? udr?k?, je?li zostan? stworzone odpowiednie warunki do pracy. Dziecko musi nauczy? si? pracowa? samodzielnie. W?a?ciwe przygotowanie. Dla dziecka odrabianie lekcji jest z regu?y wielkim problemem i cz?sto prowadzi do znacznych konfliktów mi?dzy nim a rodzicami. Praca domowa uniemo?liwia cz?sto robienie innych, bardziej atrakcyjnych rzeczy. Koledzy z podwórka nawo?uj?, dzwoni? do drzwi; komputer i telewizja kusz?. Jak w takich warunkach dziecko ma si? skoncentrowa?? Inne dzieci siedz? przez pó? dnia przy biurku, gapi? si? przed siebie albo wyg?upiaj?, i nic z tego nie wychodzi. Inne znów regularnie zapominaj? co by?o zadane, gdy? uwa?aj?, ?e w ogóle nie by?o ?adnej pracy domowej. Równie? i w tym przypadku mo?na dokona? pewnych zmian strukturalnych. Zeszyt prac domowych. Do dzieci cz?sto nie dociera, co maj? zadane. Dlatego powinny prowadzi? zeszyt prac domowych i zapisywa? w nim zadane lekcje. Je?eli Twoje dziecko nie daje sobie z tym rady, popro? jego kole?ank?/koleg? o sprawdzenie, czy zapisa?o prac? domow?. Warunki pracy. Dziecko powinno mie? stworzone odpowiednie warunki do pracy. Dzieci nie powinny odrabia? lekcji w pokoju sto?owym, czy w kuchni, gdy? na tej przestrzeni wiele rzeczy zak?óca spokój, a wtedy naprawd? trudno si? skoncentrowa? na pracy. Kiedy po pomieszczeniu, w którym dziecko ma odrabia? lekcje, kr?c? si? inne osoby, w??czone jest radio czy telewizor nie sposób oczekiwa?, ?e zadanie zostanie wykonane w?a?ciwie. Sporo dzieci odrabia lekcje, siedz?c przed w??czonym telewizorem. Je?li dziecko odrabia prac? domow? w obecno?ci matki, istnieje niebezpiecze?stwo, ?e przy pojawieniu si? najmniejszych trudno?ci b?dzie szuka?o u niej pomocy. Mama jest zawsze pod r?k? i dlatego cz?sto nadu?ywa si? jej wsparcia. Dziecko powinno si? przede wszystkim nauczy? wytrwa?o?ci i przyzwyczai? si?, ?e nie wszystko od razu si? udaje. Musi nauczy? si? dok?adania wysi?ku, ?eby dotrze? do celu. Nie chodzi tutaj o odmawianie dziecku pomocy, tylko o pomaganie mu taki sposób, ?eby wzrasta?o jego poczucie odpowiedzialno?ci i samodzielno??. Zatem postarajcie si? doprowadzi? do tego, ?eby dziecko odrabia?o lekcje we w?asnym pokoju albo w takim pomieszczeniu, gdzie mo?e by? samo. Spokojne miejsce do pracy. Miejsce pracy dziecka ma szczególne znaczenie. Jest istotnym warunkiem efektywnej nauki. Powinno by? tak dostosowane do potrzeb dziecka, ?eby malec dobrze si? w nim czu?. Musz? by? przy tym spe?nione pewne warunki: • Miejsce pracy powinno by? jasne. Nie oznacza to jednak, ?e biurko koniecznie musi by? usytuowane przy samym oknie. • Biurko i miejsce do siedzenia musz? by? dopasowane do wzrostu dziecka. • W?a?ciwe o?wietlenie miejsca pracy - najlepiej, je?li ?wiat?o pada z lewej strony sto?u czy biurka. • Miejsce pracy powinno by? uporz?dkowane. Je?li przed rozpocz?ciem pracy trzeba d?ugo szuka? zeszytów, powstaje u dziecka stres, jeszcze zanim wzi??o si? do lekcji. • Zabawki czy podr?czniki, których dziecko nie potrzebuje przy odrabianiu lekcji, powinny by? sprz?tni?te z biurka. • Niezb?dne przybory szkolne (o?ówki, s?owniki, kalkulator) powinny zawsze by? pod r?k?. • Wskazane jest prowadzenie terminarza, w którym dziecko mo?e zapisa? daty klasówek, oddawania prac, wycieczek klasowych, a tak?e prywatnych spotka?.
Regu?y u?atwiaj?ce nauk? i prac?: • Dziecko odrabia lekcje samodzielnie. • Podczas odrabiania lekcji, ogl?danie telewizji czy s?uchanie radia jest zabronione. • Zeszyty z prac? domow? s? odk?adane na jedno miejsce. • Po odrobieniu lekcji wszystkie przybory wracaj? na swoje miejsce. • Po odrobieniu lekcji trzeba zapakowa? tornister na nast?pny dzie?. • Ustal z dzieckiem okre?lony porz?dek materia?ów do nauki poszczególnych przedmiotów. • Na zako?czenie: konsekwentnie przestrzegaj tego, ?eby dziecko zaczyna?o zabaw? dopiero po odrobieniu lekcji. Dziecko nie b?dzie z w?asnej inicjatywy wprowadza?o w ?ycie i przestrzega?o tych regu?. To Ty musisz je do tego dopingowa? i towarzyszy? mu przez jaki? czas w utrwalaniu tych zasad. Unikaj przy tym pretensji. Sformu?uj konieczno?? dokonania zmian jako wspólne przedsi?wzi?cie (“musimy jeszcze...”). G?ówny ci??ar wdro?enia tych zasad spoczywa jednak zawsze na dziecku. W ten sposób pomagasz dziecku przyswoi? sobie pewn? dyscyplin?. Nie denerwuj si?, je?li Twoje starania nie spotkaj? si? z entuzjastyczn? reakcj?. Dla wdro?enia tych regu? potrzebny jest czas (par? miesi?cy, rok, a nawet d?u?ej). Nauka samodzielnej pracy Zanim dziecko zacznie odrabia? lekcje, omów z nim, co ma do zrobienia. Niech przejrzy w Twojej obecno?ci zeszyty i oceni, czy samo da sobie z tym rad? i czy b?dzie mia?o problemy ze zrozumieniem. Pomó? mu zrozumie? zadania. Je?li nie ma ju? ?adnych problemów, dziecko powinno usi??? w swoim pokoju i wzi?? si? do lekcji. Je?li pojawi? si? trudno?ci, dziecko powinno da? sobie z nimi rad? samodzielnie, nawet je?li pope?ni jaki? b??d. Wa?ne jest, ?eby ten wysi?ek podj??o samo. Je?li Twoje dziecko, mimo ustale?, ci?gle prosi o pomoc, narzeka czy p?acze, staraj si? nie ulega?. Dodaj mu odwagi i przypomnij o ustaleniach. Ani dla Ciebie, ani dla dziecka konsekwentne trzymanie si? tych zasad nie b?dzie ?atwe. Wytrwanie przy swoich wymaganiach jest konieczne. Nie oczekuj, ?e wszystkie problemy rozwi??? si? z dnia na dzie?. Praca domowa s?u?y przede wszystkim pog??bianiu i utrwalaniu przyswajanego w szkole materia?u: je?li stwierdzisz, ?e dziecko cz?sto lub stale ma problemy ze zrozumieniem polece?, powiniene? porozmawia? z nauczycielem lub zwróci? si? do pedagoga Zanim przysposobisz dziecko do samodzielnego odrabiania prac domowych, porozmawiaj o tym z wychowawc?. Powinien by? poinformowany o twoim zamiarze. Musi wiedzie?, dlaczego praca domowa dziecka czasami jest niepe?na czy zawiera b??dy. Taka samodzielna praca umacnia odpowiedzialno?? dziecka, a tym samym rozwija jego zdolno?? koncentracji i wytrwa?o??. W przypadku odrabiania lekcji poczucie odpowiedzialno?ci to wa?ny ?rodek wychowawczy. Je?li dziecko robi du?o b??dów, albo jego samokontrola jest zbyt ma?a, wskazana jest kontrola przez rodziców. Po przejrzeniu pracy domowej dziecka, poinformuj je, ile zrobi?o b??dów (nie mów dok?adnie, jakie to by?y b??dy). Na pocz?tku mo?esz dziecku nieco u?atwi? znalezienie b??dów, zakre?laj?c np. pewien obszar w zeszycie, czy informuj?c, ?e b??dy znajduj? si? w pierwszej cz??ci tekstu czy w pierwszych czterech linijkach. W zale?no?ci od post?pów dziecka mo?esz dowolnie powi?ksza? wskazywany obszar b??dów. Dzi?ki takiemu post?powaniu przyczyniasz si? do wyrobienia poczucia odpowiedzialno?ci i samokontroli u dziecka. Uczy si? ono, ?e na skutek braku skupienia ma wi?cej do zrobienia i ?e wszystko musi by? wykonane samodzielnie, a nie przez rodziców.
|
Drodzy Rodzice!
Zadbajcie o prawid?owy emocjonalny rozwój swojego dziecka, interesujcie si? tym, czym zaczyna interesowa? si? Wasza pociecha. Przede wszystkim chodzi o dost?p do Internetu i jego zasobów. Internet to wspania?e narz?dzie, z pomoc? którego dzieci mog? zdobywa? wiedz?, szuka? cennych informacji ze ?wiata nauki i kultury, a tak?e utrzymywa? kontakt ze znajomymi. Aby jednak Internet dobrze pos?u?y? dzieciom, nale?y je nauczy? rozs?dnego korzystania z jego zasobów. Najlepiej, aby dzieci uczy?y si? podstawowych zasad bezpiecze?stwa w Sieci od rodziców. Niestety, rodzice cz?sto bagatelizuj? ten problem, t?umacz?c si? nieznajomo?ci? nowych technologii. To zrozumia?e, skoro kiedy sami byli dzie?mi, nie by?o jeszcze Internetu. Ten fakt nie zwalnia jednak rodziców od zachowania czujno?ci. Post?p technologiczny sprawia, ?e ka?de pokolenie odkrywa co? nowego. Rola rodzica jednak zawsze pozostaje taka sama. Nie chodzi o to, aby rodzice nagle zostali specjalistami od informatyki, ale o to, aby zobaczyli dobre strony Internetu i pokazali dziecku jak funkcjonowa? w nim bezpiecznie. Rodzicielsk? czujno?? wspomagaj? filtry rodzinne, które doro?li mog? samodzielnie zainstalowa? na domowym komputerze. W przypadku problemów nale?y szuka? pomocy w firmach, które dystrybuuj? oprogramowanie lub skorzysta? z rad znajomych. Filtr rodzinny nigdy nie zast?pi rodziców. Czujny rodzic rozmawiaj?cy ze swoim dzieckiem, plus dobre oprogramowanie to dobra recepta na sukces w wychowaniu dziecka do bezpiecznego korzystania z Sieci.
Dobre rady dla rodziców.
Pami?taj, ?e zniewa?aj?c, n?kaj?c innych w Internecie, wysy?aj?c w Sieci gro?by np. „zabij? ci?”, „popami?tasz mnie” ,u?ywaj?c wulgarnych s?ów na portalach internetowych, podszywaj?c si? pod kogo? innego na czacie, portalu spo?eczno?ciowym lub serwisie aukcyjnym, zamieszczaj?c w Sieci muzyk? lub filmy, których nie jest autorem… Twoje dziecko pope?nia wykroczenie lub nawet przest?pstwo! W zale?no?ci od wieku, dziecko lub rodzic mo?e ponie?? konsekwencje prawne. Pami?taj, ?e anonimowo?? w Sieci, w praktyce nie istnieje, a granica mi?dzy g?upim ?artem a przest?pstwem jest bardzo cienka.
|
Rodzice, warto znale?? czas, skoro przysz?o?? naszych dzieci b?dzie oparta w?a?nie na wirtualnym ?wiecie. Ju? teraz na naszych oczach ro?nie pokolenie, które b?dzie w Sieci nawi?zywa? biznesowe kontakty, negocjowa? i podpisywa? umowy. Je?li zawczasu przygotujemy dziecko do bezpiecznego obcowania z Internetem, mo?emy by? bardziej spokojni o jego przysz?o??. |
|