Ka?demu dziecku, niezale?nie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przys?uguj? takie same prawa - prawa dziecka. Najwa?niejszym dokumentem dotycz?cym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana przez Polsk? w 1991 roku. Polska mo?e poszczyci? si? bogat? tradycj? zwi?zan? z promowaniem praw dziecka, pocz?wszy od postaci Janusza Korczaka, cenionego na ?wiecie dzia?acza na rzecz godnego traktowania dzieci, po Ludwika Rajchmana, pomys?odawc? stworzenia mi?dzynarodowej organizacji dzia?aj?cej na rzecz dzieci - UNICEF. Polska by?a równie? inicjatorem powstania Konwencji o prawach dziecka, gdy? przed?o?y?a Komisji Praw Cz?owieka ONZ jej pierwszy projekt. O tym, jak wa?ne s? w naszym kraju prawa dziecka ?wiadczy równie? fakt, i? zosta?y one uwzgl?dnione w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej. Nasza szko?a przyst?pi?a do projektu UNICEF, bowiem w tym roku przypada 25. rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Projekt popularyzuje has?o „Szko?a z Prawami Dziecka”. Edukacja w zakresie praw dziecka jest bardzo wa?na w kszta?towaniu postaw obywatelskich, bowiem ?wiadome swoich praw dziecko jest ?wiadomym obywatelem w doros?ym ?yciu. Odpowiedzialno?? za budzenie tej ?wiadomo?ci w?ród najm?odszych spoczywa na nas wszystkich. Rol? doros?ych jest tak?e dbanie, aby prawa dziecka by?y respektowane. Nasz udzia? w projekcie b?dzie podkre?leniem znaczenia tego najbardziej uniwersalnego dokumentu stanowi?cego o prawach najm?odszych i uczczeniem zbli?aj?cej si? rocznicy. Prawa dziecka znajduj? tak?e swoje odzwierciedlenie w codziennym ?yciu. Wa?ne jest, aby najm?odsi obywatele naszego kraju zdawali sobie spraw? czym s? prawa dziecka, jakie prawa im przys?uguj?, na czym polega ró?nica mi?dzy prawem a obowi?zkiem, jakie s? granice, których nie mo?na przekracza?, a tak?e gdzie mog? si? zwróci? w sytuacji, kiedy poczuj?, ?e ich prawa nie s? respektowane. W edukacji o prawach dziecka niezwykle istotne jest zwracanie uwagi nie tylko na sytuacje zagra?aj?ce realizacji praw dziecka, ale przede wszystkim na promowanie pozytywnych wzorów zachowa?. CELEM PROJEKTU JEST: ? Zapoznanie dzieci i m?odzie?y z zagadnieniami dotycz?cymi praw dziecka, ? U?wiadomienie uczniom znaczenia praw dziecka i ich konsekwencji w codziennym ?yciu, ? Kszta?towanie w?ród m?odych ludzi postawy zaanga?owania spo?ecznego, ? Zaanga?owanie wszystkich podmiotów, w promowanie idei praw dziecka,
Twoje dziecko dorasta, staje si? niezale?n? osob? i szuka sposobu, by to wyrazi?. Okres dojrzewania nastolatka to trudny czas dla rodziny. Dziecko si? buntuje, jest bardziej dra?liwe, ma zmienne nastroje. Ten trudny czas dojrzewania mo?na przetrwa?, trzeba tylko wiedzie? jak. „Córka warczy na mnie podczas ka?dej rozmowy albo z krzykiem ucieka, trzaskaj?c drzwiami. Nigdy nie sprawia?a problemów, ale teraz bywa niezno?na - skar?y si? mama 11-letniej Zosi”. To typowe objawy buntu nastolatka. Ich nasilenie zale?y od temperamentu dziecka i od naszego z nim kontaktu. Co si? z dzieckiem dzieje? Po prostu wchodzi w okres dojrzewania. W jego ?yciu nast?puje wiele zmian. Zmienia si? wygl?d - upodabnia si? do doros?ego - zmienia si? te? jego psychika. Bunt nastolatka To okres intensywnego wzrostu i przemian w organizmie. Hormony "buzuj?", wp?ywaj?c na zmienno?? nastrojów i wi?ksz? dra?liwo??. Poza tym dorastaj?ce dziecko chcia?oby mie? wi?cej wolno?ci i zaufania. Chce by? powa?nie traktowane. Tymczasem my, rodzice, coraz wi?cej od niego wymagamy, stosujemy coraz wi?cej zakazów i obci??amy je nowymi obowi?zkami. Dlatego rodzi si? bunt. B?dzie przybiera? na sile, je?li nie oka?emy dziecku zrozumienia. Nastoletnie dziecko czuje swoj? odr?bno?? i chce j? zaznaczy?. Zaczyna od tego, co naj?atwiejsze. Odmienny ubiór, fryzura, tatua?, mroczny wystrój pokoju itp. maj? podkre?li? jego indywidualno??, zakomunikowa? oddzielenie si? od rodziców. Wygl?dem Kilka rad jak post?powa? z nastolatkiem
Rozs?dne ustalanie granic To "przeistaczanie" si? w niezale?n? jednostk? jest naturalnym etapem rozwoju. Je?li rodzice to rozumiej?, ?atwiej b?dzie im i ich dziecku przej?? przez ten trudny czas. Bunt zaczyna si? wcze?nie, ale mi?dzy 10. a 18. rokiem ?ycia dziecka, rodzice maj? jeszcze czas na to, by wychowa? je na odpowiedzialnego doros?ego cz?owieka. Trzeba wi?c tak ustala? granice wolno?ci, by mie? mo?liwo?? je poszerza?. Je?li w tym roku nie pozwolimy na np. samodzielny wyjazd z kolegami, mo?emy to zrobi? za rok albo dwa. Ale wyt?umaczmy dziecku, dlaczego tak post?pujemy. Bywa, ?e rodzice m?odszym dzieciom pozwalaj? na wi?cej ni? starszym. 10-latka bawi si? z ch?opcami, ale gdy ko?czy 13 lat rodzice nagle zauwa?aj?, ?e staje si? kobiet?, zabraniaj? jej biegania z kolegami. My?li wtedy: "Jak to, dwa lata temu mog?am,a teraz, gdy jestem starsza, nie? Na imprezie dwa domy dalej mog?am by? do godz. 21, a teraz mam wróci? o 20?". Nie wolno odbiera? raz danych praw. Trzeba je dawkowa?!
Przerwy sp?dza samotnie. Po szkole szybko wraca do domu, siada przed komputerem lub czyta ksi??k?. Nikt do niego nie dzwoni, nikt go nie odwiedza. Zapytany kogo chcia?by zaprosi? na urodziny, wzrusza ramionami. Czy ka?de dziecko musi mie? przyjació??
|
|
|