Masz wra?anie, ?e twoje dziecko unika rozmowy? ?e poch?aniaj? je sprawy, o których nie masz poj?cia? Doskwiera ci brak szczerych zwierze? ze strony dziecka? Oto sze?? kroków do tego, by poprawi? wasz? komunikacj?. Bardzo trudno jest rozmawia?, zw?aszcza je?li rozmowie towarzysz? silne emocje, siedz?c sztywno przy stole czy na kanapie. Dziecko czuje si? wtedy osaczone, pod?wiadomie chce si? broni?. Zamiast tego spróbuj porozmawia? z nim podczas wykonywania jakiej? wspólnej czynno?ci. Mo?e to by? mycie samochodu, zakupy, czy zwyk?y spacer. Po szóste - b?d? rodzicem, a nie kumplem Pami?taj, by nie obarcza? dziecka swoimi problemami. Nawet je?li twoje dziecko jest ponad wiek dojrza?e, nie jest gotowe na to, by wpiera? ci? w twoich k?opotach. Dlatego oszcz?d? mu opowie?ci o problemach w pracy, k?ótni z kole?ank?, a zw?aszcza o nieporozumieniach w zwi?zku. Jeste? rodzicem i w takiej roli chce ci? widzie? twoje dziecko. DF Masz w?tpliwo?ci czy Twoje dziecko za?ywa dopalacze? Chcesz dowiedzie? si? wi?cej na temat mo?liwo?ci leczenia? Wiesz wszystko o negatywnych skutkach tych niebezpiecznych substancji? Masz informacje o miejscach, w których handluje si? zakazanymi ?rodkami? Jeste? uzale?niony? Ministerstwo Spraw Wewn?trznych przygotowa?o list? numerów telefonów pod którymi mo?na szuka? pomocy. Lista zostanie tak?e przekazana do wszystkich resortów, urz?dów wojewódzkich oraz powiatów. 800 060 800 – Bezp?atna, ca?odobowa infolinia G?ównego Inspektora Sanitarnego. Pod tym numerem telefonu 116 111 – Telefon Zaufania dla Dzieci i M?odzie?y. S?u?y on m?odzie?y i dzieciom potrzebuj?cym wsparcia, opieki i ochrony. Zapewnia dzwoni?cym mo?liwo?? wyra?ania trosk, rozmawiania o sprawach dla nich wa?nych oraz kontaktu w trudnych sytuacjach. Telefon prowadzi Fundacja Dzieci Niczyje. Linia jest dost?pna codziennie w godzinach 12:00 – 22:00, pomoc online dost?pna na www.116111.pl/napisz. Tylko w 2014 roku specjali?ci przeprowadzili 3205 rozmów dotycz?cych kontaktu dzieci z substancjami psychoaktywnymi.. 800 100 100 – Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawach bezpiecze?stwa dzieci. To bezp?atna i anonimowa pomoc telefoniczna i online dla rodziców i nauczycieli, którzy potrzebuj? wsparcia i informacji w zakresie przeciwdzia?ania i pomocy dzieciom prze?ywaj?cym k?opoty i trudno?ci wynikaj?ce z problemów i zachowa? ryzykownych takich jak: agresja i przemoc w szkole, cyberprzemoc i zagro?enia zwi?zane z nowymi technologiami, wykorzystywanie seksualne, kontakt z substancjami psychoaktywnymi, uzale?nienia, depresja, my?li samobójcze, zaburzenia od?ywiania. Telefon prowadzi Fundacja Dzieci Niczyje. Linia dost?pna od poniedzia?ku do pi?tku w godzinach 12:00 – 18:00, pomoc online dost?pna pod adresem Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamujÄ…cymi. W przeglÄ…darce musi być włączona obsÅ‚uga JavaScript, żeby go zobaczyć. . W pierwszym pó?roczu 2015 roku 61 rozmów dotyczy?o problemów z substancjami psychoaktywnymi (www.800100100.pl). 800 12 12 12 – Dzieci?cy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Osoby poszukuj?ce pomocy oraz informacji na temat dopalaczy mog? korzysta? tak?e z telefonu 112 – Jednolity numer alarmowy obowi?zuj?cy na terenie ca?ej Unii Europejskiej. DF "Katalog rodzicielskich zachowa?" - opracowany przez rodziców, dla których dobro dziecka jest najwa?niejsze. Rodzicu pami?taj: DRODZY RODZICE UCZNIÓW KLAS I
Dojrza?o?ci? szkoln? okre?la si? stopie? rozwoju dziecka niezb?dny do podj?cia ró?norodnych obowi?zków, jakie niesie ze sob? ?ycie szkolne. Jest to gotowo?? ich wype?nienia, ch?? uczenia si?, pewna samodzielno?? oraz taki poziom rozwoju umys?owego, fizycznego, spo?ecznego i emocjonalnego, który pozwoli ma?emu uczniowi sprosta? wymaganiom stawianym przez szko??; przystosowa? si? do nowych warunków oraz zapewni? dobre samopoczucie w grupie rówie?niczej i osi?ganie sukcesów w nauce. Pozytywny start szkolny dziecka jest pierwszym powa?niejszym sprawdzianem dla rodziców i potwierdzeniem czy ich dzia?anie wychowawcze prawid?owo owocuje. Ka?dy z pa?stwa pewnie patrz?c na swoj? pociech? zastanawia si?: - Kim b?dzie nasze dziecko? - Co z niego wyro?nie? - Czy w szkole b?dzie si? dobrze uczy?? Ka?dy ojciec i ka?da matka dobrze ?yczy swojemu dziecku, ka?de z nich chcia?oby, aby jego dziecko by?o dobrym uczniem. Wówczas nie trzeba prze?ywa? nieprzyjemnych rozmów na wywiadówkach, mie? zmartwie? z powodu niepowodze? szkolnych swego syna czy córki. Aby unikn?? pó?niejszych trosk i k?opotów trzeba odpowiednio wcze?nie zda? sobie spraw? z tego, jakie obowi?zki podejmie dziecko w szkole i rozpocz?? niezb?dne przygotowania. Dlatego chcia?abym teraz pa?stwu powiedzie? kilka s?ów na temat dojrza?o?ci szkolnej. Dojrza?o?ci? szkoln? okre?la si? stopie? rozwoju dziecka niezb?dny do podj?cia ró?norodnych obowi?zków, jakie niesie ze sob? ?ycie szkolne. Jest to gotowo?? ich wype?nienia, ch?? uczenia si?, pewna samodzielno?? oraz taki poziom rozwoju umys?owego, fizycznego, spo?ecznego i emocjonalnego, który pozwoli ma?emu uczniowi sprosta? wymaganiom stawianym przez szko??; przystosowa? si? do nowych warunków oraz zapewni? dobre samopoczucie w grupie rówie?niczej i osi?ganie sukcesów w nauce. Przygotowanie dziecka do szko?y nale?y, wi?c rozumie? jako wszechstronny rozwój jego osobowo?ci pod wzgl?dem 1.Fizycznym 2.Zdrowotnym 3.Umys?owym 4.Spo?eczno-emocjonalnym Rozwój fizyczny - jest o tyle wa?ny dla jego kariery szkolnej, ?e ucze? zdrowy, silny, dobrze zbudowany, w?a?ciwie od?ywiony mniej si? m?czy siedzeniem w ?awce, drog? do szko?y, wykonywaniem ró?nych prac plastycznych, technicznych, samoobs?udze. Odpowiedni rozwój ruchowy czyni dziecko zwinniejszym i sprawniejszym. Dobra koordynacja ruchów, zwinno?? b?dzie przydatna nie tylko w zabawie, ale i przy pisaniu i rysowaniu. Troska o zdrowie i rozwój fizyczny dziecka polega na zapewnianiu mu prawid?owego ?ywienia, na przestrzeganiu racjonalnego planu dnia, w którym b?dzie czas na zabaw?, ruch, udzia? w pracach domowych(a nie np. ci?g?e siedzenie przed telewizorem) a tak?e zapewnienie odpowiedniej ilo?ci snu, który jest bardzo wa?ny(dziecko powinno spa? 11-12 godzin na dob?). Rozwój umys?owy - to przede wszystkim pewien zasób wiedzy o ?wiecie, o bli?szym i dalszym otoczeniu, o ?yciu przyrody i ludzi. Dziecko rozpoczynaj?c szko?? na ogó? powinno orientowa? si? w ?rodowisku, w którym ?yje, potrafi opowiedzie? o swojej rodzinie, pracy rodziców, o swoim psie czy kocie, o ulubionych zabawach. Ma spory zasób ?yciowych do?wiadcze?. Ch?tnie rozmawia z kolegami i doros?ymi, wie jak si? nazywa, ile ma lat, gdzie mieszka. O rozwoju umys?owym ?wiadcz? tak?e rysunki. Powinny by? bogate, zawieraj?ce wi?ksz? ilo?? szczegó?ów. Dziecko, które ma?o rysowa?o w domu u?ywa jednego koloru, rysunek jego jest ubogi, ludzie s? przedstawieni jako g?owonogi. Dziecko, które osi?gn??o dojrza?o?? szkoln? jest ?yczliwe dla innych, potrafi zrozumie?, ?e w klasie nie jest samo, ?e nauczyciel musi zajmowa? si? wszystkimi dzie?mi, a nie tylko nim. Innym przejawem nieprzystosowania spo?ecznego jest odsuwanie si? od grupy, stronienie od kolegów, unikanie udzia?u we wspólnej zabawie. Takie dziecko b?dzie stale odstawa?o od grupy, a dezaprobata ze strony doros?ych i kolegów pog??bi jego z?e samopoczucie. Od dziecka w pierwszej klasie wymaga si? podstawowych zasad odró?niania dobra od z?a Musi wiedzie?, ?e nie wolno innych krzywdzi?, nie wolno si? bi?, niszczy? cudzej w?asno?ci. Dojrza?o?? emocjonalna - dziecko cechuje pewna równowaga psychiczna . Dziecko niezrównowa?one psychicznie z byle powodu wybucha, z?o?ci si?, p?acze, cz?sto popada w konflikty z kolegami. Mo?e by? agresywne, wra?liwe, niecierpliwe lub te? zahamowane, niepewne, l?kliwe i napi?te. Infantylizm emocjonalny mo?e przejawia? si? w nadwra?liwo?ci. Nadwra?liwe dzieci boj? si? g?o?niejszej uwagi nauczycielki. P?acz? nawet, gdy wypowied? zwrócona jest do innego dziecka. Oczywi?cie nie musi to ?wiadczy? o globalnym opó?nieniu, lecz tylko fragmentarycznym. Dojrza?o?? szkolna to tak?e umiej?tno?? koncentrowania uwagi przez d?u?szy czas na jednym zaj?ciu. W szkole wymaga si? od dziecka si? od dziecka doko?czenia pracy (np. rysunku w zeszycie). Dziecko, które potrafi skoncentrowa? uwag? na ogó? doprowadza dzie?o do ko?ca, bo interesuje je wynik. Dzieci mniej skoncentrowane nudz? si? lub przerywaj? prac? pod koniec i bez wzgl?du na stan przynosz? nauczycielowi do oceny. Dojrza?o?? intelektualna to tak?e ciekawo?? poznawcza, ch?? pój?cia do szko?y w celu uczenia si?, poznawania nowych zjawisk, zdobywania wiedzy o ?wiecie. Prawid?owy rozwój we wszystkich tych sferach a wi?c fizycznej, umys?owej i spo?eczno-emocjonalnej gwarantuje dobry start do pierwszej klasy. Gdy obserwujemy u swoich dzieci jakie? niedomagania warto podj?? pewne dzia?ania. - Wyrabianie w dziecku samodzielno?ci (samoobs?uga: ubieranie i rozbieranie si?, mycie, czesanie, dba?o?? o swój wygl?d estetyczny). Dziecko, które w wieku przedszkolnym by?o otaczane przesadn? troskliwo?ci? i ca?y dom by? nastawiony na us?ugiwanie mu, cz?sto staje si? bezradne wobec warunków wymagaj?cych pewnej samodzielno?ci. - Kszta?towanie wytrwa?o?ci i systematyczno?ci. W szkole jest podstaw? powodzenia. - Przydzielamy pewne obowi?zki, które trzeba wykonywa? stale. - W zabawie zwracamy uwag? na to czy dziecko ko?czy zadanie. Spróbujmy oceni? wynik. - Uczymy dziecko przezwyci??a? trudno?ci w toku zabawy czy pracy. - Wzbogacanie wiedzy o ?wiecie i do?wiadczeniach ?yciowych dziecka, pobudzanie do dzia?ania, rozwijanie spostrzegawczo?ci i my?lenia. Organizujmy dzieciom wycieczki, spacery tak, aby dziecko jak najwi?cej widzia?o poznawa?o. - Uczenie prawid?owej wymowy - nie wolno tolerowa? b??dnego wymawiania niektórych s?ów. - Wyrabianie umiej?tno?ci s?uchania. Aby dobrze s?ucha? trzeba zrozumie? mow?(sens poszczególnych s?ów) i umie? skoncentrowa? uwag?. - Rozwijanie zainteresowa? ksi??k?. Czytanie ksi??ek to nie tylko rozrywka. J?zyk utworu staje si? dla niego wzorem do na?ladowania. - Nauka liczenia. Dobrze przygotowane do nauki szkolnej dziecko liczy w zakresie 10 dodaje i odejmuje. - Usprawnianie r?ki dziecka. Pisanie jest sztuk? trudn?, wymaga nie tylko rozpoznawania kszta?tów liter, ale wielkiej precyzji ruchów r?ki. Aby usprawni? r?k?, dziecko musi du?o pracowa?, a wi?c: rysowa?, skleja?, wydziera?, lepi? z plasteliny, manipulowa?.
Inne równie? wa?ne oddzia?ywania maj?ce wp?yw na dalszy rozwój dziecka to: - Wpajanie zasad kulturalnego zachowania si?, kszta?towanie postawy ?yczliwo?ci w stosunku do innych kolegów. - Nauka w?a?ciwego przechodzenia przez jezdni?. - Przyzwyczajanie dziecka do sta?ego rozk?adu dnia (sen, posi?ki, zabawa, praca) - Kszta?towanie pozytywnej motywacji uczenia si?. Dziecko nale?y zach?ca? do nauki, nie przera?a? trudno?ciami, aby nie rozbudza? niepotrzebnych obaw i l?ków. Podsumowanie Aby wej?cie w rol? uczniów przebiega?o ?agodnie, z jak najmniejszymi kosztami psychicznymi, dziecko musi by? wyposa?one nie tylko w okre?lony poziom wiedzy, ale tak?e w umiej?tno?ci nawi?zywania przyjaznych kontaktów, przezwyci??ania codziennych trudno?ci, ch?? pozytywnych osi?gni??, a tak?e umiej?tno?? przyj?cia niepowodze?. Tak, wi?c pozytywny start szkolny dziecka jest równie? pierwszym powa?niejszym sprawdzianem dla rodziców i potwierdzeniem czy ich dzia?anie wychowawcze prawid?owo owocuje. Rodzice! Nie straszcie dziecka szko??, pozwólcie mu j? lubi?! Powodzenia na nowej drodze edukacji zarówno dla Pa?stwa jak i Waszych dzieci.
Danuta Formago, pedagog szkolny |
|
|
WiÄ™cej artykułów…