UNICEF opublikowa? rozmow? z dr Lis? Damour, do?wiadczon? psycholog dla m?odzie?y, felietonistk? „New York Times” i matk? dwóch córek, o tym jak stworzy? poczucie normalno?ci w domu w czasach epidemii COVID-19.
Epidemia koronawirusa wywo?uje w nas uczucia takie jak l?k, stres i niepewno??. Zw?aszcza dzieci silnie je odczuwaj?. Chocia? ka?de dziecko inaczej radzi sobie z takimi emocjami, to w obliczu zamkni?tej szko?y, odwo?anych wydarze? i izolacji od przyjació?, b?d? musia?y czu? wsparcie i mi?o?? najbli?szych. Teraz bardziej ni? kiedykolwiek. Oto 6 wskazówek, jak wspiera? dzieci w tym trudnym czasie.
1. B?d? spokojny
Rodzice powinni spokojnie rozmawia? ze swoimi dzie?mi o koronawirusie. Wa?ne, aby powiedzie? dzieciom, o istniej?cej mo?liwo?ci, ?e kto? z Was w pewnym momencie b?dzie mie? objawy, które cz?sto s? bardzo podobne do przezi?bienia lub grypy. Rodzice powinni zach?ca? dzieci, aby informowa?y ich, je?li nie czuj? si? dobrze lub gdy boj? si? wirusa. Tylko dzi?ki temu rodzice b?d? mogli jak najszybciej im pomóc. Zapewnij swoje dziecko, ?e choroba wywo?ana koronawirusem przebiega na ogó? ?agodnie, szczególnie u dzieci i m?odzie?y. Nale?y równie? pami?ta?, ?e wiele objawów COVID-19 mo?na leczy?. Warto przypomnie? dzieciom, ?e s? rzeczy, które mo?emy zrobi?, aby zapewni? bezpiecze?stwo sobie i swoim najbli?szym: cz?sto my? r?ce, nie dotyka? twarzy i zosta? w domu.
2. Trzymaj si? rutyny
Dzieci potrzebuj? rutyny. Kropka. My, doro?li, musimy bardzo szybko opracowa? zupe?nie nowy plan dnia, aby przetrwa? w tych trudnych czasach, mówi dr Damour. Zdecydowanie polecam stworzenie harmonogramu, który obejmuje zarówno czas na zabaw?, mo?liwo?? kontaktu telefonicznego z przyjació?mi, a tak?e czas „wolny od technologii” i czas na prace domowe. Musimy zastanowi? si?, co dla nas jest wa?ne i zbudowa? struktur?, która to odzwierciedla. Du?ym wsparciem dla naszych dzieci b?dzie zapewnienie przewidywalnego dnia i ?wiadomo?ci, kiedy powinny si? uczy? lub pracowa? w domu, a kiedy mog? si? bawi?. Dr Damour sugeruje, aby dzieci w wieku 10-11 lat lub starsze zaanga?owa? w przygotowanie planu dnia. Wtedy dajemy im mo?liwo?? zastanowienia si? nad czynno?ciami, które chcia?yby wykonywa?, a nast?pnie pracujemy wspólnie nad ostatecznym kszta?tem harmonogramu. Je?li chodzi o m?odsze dzieci, to najlepiej zaplanowa? ich dzie? tak, aby najpierw zacz?? od obowi?zków (szkolnych i domowych), a nast?pnie przeznaczy? czas na zabaw?. W przypadku niektórych rodzin robienie planu na pocz?tku ka?dego dnia b?dzie najlepsze dla dzieci. Inne rodziny mog? uzna?, ?e dobrze b?dzie zacz?? dzie? nieco pó?niej po spaniu i wspólnym ?niadaniu. W przypadku rodziców, którzy nie s? w stanie nadzorowa? swoich pociech w ci?gu dnia, najlepiej porozmawia? o harmonogramie z osob?, która opiekuje si? nimi i wypracowa? wspólny plan.3
3. Pozwól dziecku odczuwa? emocje
Wraz z zamkni?tymi placówkami edukacyjnymi, odwo?ano szkolne przedstawienia, koncerty, mecze i zaj?cia, w których dzieci uczestniczy?y na co dzie?. Dr Damour radzi, aby po prostu pozwoli? dzieciom na smutek: my, doro?li, patrzymy na t? sytuacj? z perspektywy naszego ?ycia i do?wiadcze?, a dla nastolatka to powa?ne problemy. Wspieraj i oka? zrozumienie dla ich smutku i z?o?ci z powodu strat, które op?akuj?. Je?li masz w?tpliwo?ci jak si? zachowa?, to empatia i wsparcie s? najlepszym rozwi?zaniem.
4. Sprawd?, jakie informacje o koronawirusie docieraj? do Twoich dzieci
W mediach kr??y wiele nieprawdziwych informacji na temat koronawirusa. Sprawd?, co us?ysza?o Twoje dziecko lub co uwa?a, za prawd?. Nie wystarczy poda? dziecku faktów, poniewa? - je?li uzna?o za prawd? co? co us?ysza?o wcze?niej i po??czy to z nowymi informacjami od Ciebie - mo?e doj?? do nieporozumienia. Dowiedz si?, co Twoje dziecko ju? wie i wspólnie rozprawcie si? z mitami, radzi dr Damour. Je?li dzieci maj? pytania, na które nie znasz odpowiedzi, mo?ecie wspólnie odwiedzi? strony internetowe wiarygodnych instytucji pa?stwowych lub organizacji takich jak UNICEF czy ?wiatowa Organizacja Zdrowia.
5. Stwórz okazje do wspólnego sp?dzania czasu
W prze?ywaniu trudnych emocji bardzo wa?na jest równowaga mi?dzy rozmow? o naszych odczuciach, a znajdywaniem rozrywki, która pozwoli rozproszy? my?li. Co kilka dni mo?ecie sp?dza? wieczór na wspólnej zabawie lub gotowa? razem posi?ki. Nastoletniemu dziecku daj troch? swobody, je?li chodzi o czas sp?dzony w telefonie i na mediach spo?eczno?ciowych. Dost?p ten jednak nie powinien by? nieograniczony. Zapytaj swojego nastolatka, jak mo?ecie sobie z tym poradzi?? Niech zaproponuje harmonogram korzystania z telefonu i wspólnie zastanówcie si? nad planem dnia, radzi dr Damour.
6. Kontroluj swoje zachowanie
To oczywiste, ?e doro?li s? tak?e zaniepokojeni sytuacj? zwi?zan? z koronawirusem. Jednak wa?ne, ?eby?my zrobili wszystko, co w naszej mocy, aby nie dzieli? si? z dzie?mi swoimi l?kami i nie okazywa? obawy. Mo?e to oznacza? powstrzymywanie emocji, co dla wielu oka?e si? bardzo trudne. Pami?tajmy, ?e to rodzice zapewniaj? swoim dzieciom poczucie bezpiecze?stwa. T? sytuacj? mo?emy porówna? do jazdy samochodem, gdzie dzieci to pasa?erowie, a my prowadzimy auto. Nawet, je?li odczuwamy niepokój, nie mo?emy pozwoli?, aby udzieli? si? on najm?odszym, dodaje dr Lisa Damour.