
Wraz z końcem roku szkolnego zakończył się projekt „Rozwój umiejętności matematyczno-przyrodniczych i językowych w szkołach podstawowych Gminy Lubin” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, który realizowany był w Szkole Podstawowej im. Orła Białego w Raszówce w latach 2017-2019. Jego częścią były zajęcia p.n. „Eksperyment w przyrodzie” i „Eksperyment w geografii”. Celem tych zajęć było rozwijanie umiejętności przyrodniczych oraz rozbudzanie ciekawości świata u uczniów w nich uczestniczących.
Zajęcia odbywały się w sali przyrodniczej. W roku szkolnym 2018/2019 uczęszczali na nie uczniowie klas piątych i ósmych. Prowadziła je nauczycielka przyrody i geografii – Irena Wituszyńska. Na każdych zajęciach uczniowie wykonywali różne, ciekawe eksperymenty związane z przyrodą. Poznawali prawa fizyki, właściwości różnych substancji chemicznych, pracowali z mapami oraz wzbogacali swoją wiedzę o ogromną ilość informacji, które będą przydatne w dalszym kształceniu. Zajęcia uczyły nas, jak przeprowadzać doświadczenia i wyciągać z nich wnioski. Zachęcały dzieci do aktywności – stawiania hipotez, rozpisywania planu działania, ostrożnego przeprowadzania doświadczeń, eksperymentów, współpracy i komunikacji, sprawnego wyszukiwania informacji w atlasach i na mapach oraz przede wszystkim nauki poprzez zabawę – najlepszego sposobu zdobywania wiedzy. Na zajęciach używane były różnego rodzaju pomoce naukowe. Były to między innymi atlasy, mikroskopy, kompasy, magnesy, mapy, encyklopedie, komputery, substancje chemiczne oraz wiele innych ciekawych przedmiotów pomagających w zrozumieniu przeprowadzanych badań i eksperymentów przyrodniczych. Dzięki projektowi uczniowie rozbudzili swoją ciekawość świata i chęć do poznawania go. Często sami proponowali ciekawe zajęcia związane z przyrodą, które potem wykonywali. Nie zabrakło również lekcji poza szkołą „zajęć terenowych” – wycieczek do ciekawych miejsc na Dolnym Śląsku. Dwie najciekawsze – wycieczka do Hyrdopolis i ogrodu Japońskiego we Wrocławiu oraz wycieczka w okolice Wąwozu Myśliborskiego, dostarczyły dzieciom nie tylko nowych informacji, ale także miłych wspomnień ze wspólnych wędrówek oraz zwiedzania.
Celu projektu zostały zrealizowane. Zainteresowanie nim było ogromne. Uczniowie chętnie przychodzili na zajęcia i aktywnie spędzali czas chłonąc naukę i dobrze się bawiąc. Uczenie się poprzez eksperymenty jest bardzo skutecznym sposobem przyswajania wiedzy. Wie to każdy kto chociaż raz spróbował.
Tomasz Łuka