Get Adobe Flash player

W dniu 29 maja odbyła się wycieczka szkolna w formie zajęć terenowych przeznaczona dla dzieci uczęszczających na zajęcia w ramach projektu „Rozwój umiejętności matematyczno – przyrodniczych w szkołach podstawowych Gminy Lubin” pod nazwą „Eksperyment w geografii”, które odbywały się przez dwa ostatnie lata na terenie naszej szkoły. Wyjazd był ich podsumowaniem. Celem wycieczki było odwiedzenie okolic Wąwozu Myśliborskiego, wspięcia się na wzgórze Rataj, aby obejrzeć pozostałości wulkanu - Wielkich Organów Myśliborskich oraz przejście szlakami wiodącymi po tych terenach.

Około godziny 8.00 wsiedliśmy do busa, który czekał na nas pod szkołą i odjechaliśmy w stronę celu naszej podróży. W zajęciach terenowych uczestniczyło piętnaścioro uczniów oraz dwoje przewodników – nauczycielka geografii pani Irena Wituszyńska oraz pani Grażyna Kuras - przewodnik z Centrum Edukacji Ekologicznej „Zielona Akcja”. Do Wąwozu Myśliborskiego dotarliśmy o godzinie 9.30. Tam pani przewodnik przedstawiła nam plan naszej wędrówki, opowiedziała ciekawostki o okolicy. Dowiedzieliśmy się wiele na temat tutejszego klimatu, żyjących roślin i zwierząt oraz o tym, co sprawia że to miejsce jest tak wyjątkowe.

Później ruszyliśmy szlakiem wygasłych wulkanów. W czasie wspinaczki rozpoznawaliśmy rośliny i obserwowaliśmy piękne widoki rozpościerające się ze wzgórza. Ścieżka biegnąca przez las była piękna, lecz sprawiła niektórym niemałe problemy. Było bardzo ślisko i nie obyło się bez kilku fikołków w wykonaniu uczniów. Tym niemniej, po niedługiej chwili, wdrapaliśmy się dosyć wysoko, skąd mogliśmy zobaczyć Wielkie Organy Myśliborskie – formację skalną, utworzoną poprzez lawę wydobywającą się z tutejszego, obecnie już wygasłego wulkanu. Obiekt wyglądał niesamowicie, trudno było sobie wyobrazić, że natura może stworzyć coś takiego... Po wykonaniu kilku zdjęć podążaliśmy dalej podziwiając okoliczną faunę i florę.

W czasie całej naszej wędrówki odbywały się różne zabawy edukacyjne. Jedna z nich polegała na stworzeniu dokładnej kopii obrazu złożonego z kwiatów i fragmentów roślin. Uczniowie musieli znaleźć potrzebne składniki i ułożyć je w określony wzór, stworzony wcześniej przez przewodnika. Dzięki temu nauczyliśmy się kilku nowych nazw roślin i poznaliśmy ich wygląd. Widać było ogromne zaangażowanie wszystkich obecnych. Docierając powoli do końca naszej podróży przybyliśmy do wsi Jakuszowa, gdzie mieliśmy zaplanowane ognisko z pieczeniem kiełbasek. W miłej atmosferze zjedliśmy kiełbaski, a potem wspólnie układaliśmy piosenki i śpiewaliśmy „szanty” o tematyce związanej z tym miejscem. W drodze powrotnej do naszej szkoły, zatrzymaliśmy się jeszcze w mieście Jawor, aby zjeść smaczny obiad. Do szkoły w Raszówce wróciliśmy około godziny 17.

Tego dnia zdobyliśmy ogromną wiedzę z zakresu przyrody. Obejrzeliśmy niesamowite twory przyrody oraz dowiedzieliśmy się nieco więcej o naszym regionie i tajemnicach, które skrywa. Była to niesamowita przygoda, która na pewno zostanie nam w pamięci na długo. Tomasz Łuka