W roku szkolnym 2017/2018 Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Raszówce przystąpiła do realizacji projektu "Rozwój umiejętności matematyczno - przyrodniczych i językowych w szkołach podstawowych Gminy Lubin" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. W ramach tego projektu, od grudnia 2017 roku, w szkolnej pracowni przyrodniczej odbywały się zajęcia dla uczniów klas 4 pod hasłem „Eksperyment w przyrodzie” oraz klas 7 - „Eksperyment w geografii”. Prowadziła je Irena Wituszyńska - nauczycielka przyrody i geografii.
W zajęciach uczestniczyło 24 uczniów. Były to 3 grupy złożone z dziewcząt i chłopców w przedziale wiekowym od 10-14 lat. Do każdych zajęć przygotowywane były potrzebne pomoce naukowe. Uczniowie mieli do dyspozycji: mikroskopy, lupy, komputery, mapy, kompasy, różne substancje chemiczne oraz atlasy. Tematy zajęć były związane z takimi przyrodniczymi dyscyplinami wiedzy jak: geografia, biologia i fizyka.
Na zajęciach tych dzieci nie uczyły się na pamięć. Uczniowie poznawali prawa i zjawiska przyrodnicze prowadząc eksperymenty i doświadczenia, uczestniczyli w zajęciach terenowych, pracowali z mapami. Dzięki temu mieli możliwość rozwijania wielu umiejętności, przydatnych zarówno w dalszym przebiegu procesu uczenia się, jak i w późniejszym życiu codziennym, takich jak: obserwacja, stawianie pytań i hipotez, przewidywanie, planowanie, analizowanie otrzymanych wyników, wyjaśnianie. Nie mniej ważnym ich efektem było: wzbudzanie zaciekawienia światem przyrody, poznawanie roli faktów w poznawaniu zjawisk i procesów przyrodniczych, refleksji, kreatywności i umiejętności współpracy z innymi.
Zainteresowanie uczniów zajęciami okazało się być ogromne. Podczas wykonywania doświadczeń i eksperymentów widoczne było zaangażowanie oraz radość z tego, że mogą dotykać pomocy naukowych i samodzielnie wykonywać na nich eksperymenty. Dzieci obserwowały ich przebieg oraz rezultaty i bez problemu były w stanie zrozumieć nawet skomplikowane zjawiska. Systematycznie przychodziły na zajęcia, były chętne do pracy oraz twierdziły, że to świetna zabawa. Pozwoliło to na naukę poprzez zabawę, przy czym uczniowie wykazywali się dużą wiedzą własną oraz pomysłowością.
Cieszymy się z tego powodu, gdyż ten, kto odważy się trochę poeksperymentować przekona się, że nauka to wciągająca i fascynująca przygoda. I.W.