Uczymy si? przez eksperymenty! - 2018
Get Adobe Flash player

W roku szkolnym 2017/2018 Szko?a Podstawowa im. Or?a Bia?ego w Raszówce przyst?pi?a do realizacji projektu "Rozwój umiej?tno?ci matematyczno - przyrodniczych i j?zykowych w szko?ach podstawowych Gminy Lubin" wspó?finansowanego ze ?rodków Unii Europejskiej. W ramach tego projektu, od grudnia 2017 roku, w szkolnej pracowni przyrodniczej odbywa?y si? zaj?cia dla uczniów klas 4 pod has?em „Eksperyment w przyrodzie” oraz klas 7 - „Eksperyment w geografii”. Prowadzi?a je Irena Wituszy?ska - nauczycielka przyrody i geografii.

W zaj?ciach uczestniczy?o 24 uczniów. By?y to 3 grupy z?o?one z dziewcz?t i ch?opców w przedziale wiekowym od 10-14 lat. Do ka?dych zaj?? przygotowywane by?y potrzebne pomoce naukowe.  Uczniowie mieli do dyspozycji: mikroskopy, lupy, komputery, mapy, kompasy, ró?ne substancje chemiczne oraz atlasy. Tematy zaj?? by?y zwi?zane z takimi przyrodniczymi dyscyplinami wiedzy jak: geografia, biologia i fizyka.

Na zaj?ciach tych dzieci nie uczy?y si? na pami??. Uczniowie poznawali prawa i zjawiska przyrodnicze prowadz?c eksperymenty i do?wiadczenia, uczestniczyli w zaj?ciach terenowych, pracowali z mapami. Dzi?ki temu mieli mo?liwo?? rozwijania wielu umiej?tno?ci, przydatnych zarówno w dalszym przebiegu procesu uczenia si?, jak i w pó?niejszym ?yciu codziennym, takich jak: obserwacja, stawianie pyta? i hipotez, przewidywanie, planowanie, analizowanie otrzymanych wyników, wyja?nianie. Nie mniej wa?nym ich efektem by?o: wzbudzanie zaciekawienia ?wiatem przyrody, poznawanie roli faktów w poznawaniu zjawisk i procesów przyrodniczych, refleksji, kreatywno?ci i umiej?tno?ci wspó?pracy z innymi.

Zainteresowanie uczniów zaj?ciami okaza?o si? by? ogromne. Podczas wykonywania do?wiadcze? i eksperymentów widoczne by?o zaanga?owanie oraz rado?? z tego, ?e mog? dotyka? pomocy naukowych i samodzielnie wykonywa? na nich eksperymenty. Dzieci obserwowa?y ich przebieg oraz rezultaty i bez problemu by?y w stanie zrozumie? nawet skomplikowane zjawiska. Systematycznie przychodzi?y na zaj?cia, by?y ch?tne do pracy oraz twierdzi?y, ?e to ?wietna zabawa. Pozwoli?o to na nauk? poprzez zabaw?, przy czym uczniowie wykazywali si? du?? wiedz? w?asn? oraz pomys?owo?ci?.

Cieszymy si? z tego powodu, gdy? ten, kto odwa?y si? troch? poeksperymentowa? przekona si?, ?e nauka to wci?gaj?ca i fascynuj?ca przygoda. I.W.

Wyszukiwanie na stronie

Polub nas!

Ostatnio w galerii