Get Adobe Flash player

W dniu 15 czerwca odbyła się niezwykła szkolna wycieczka, na którą wybrało się około 70 uczniów z klas 4-7 Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Raszówce. Naszym celem było zdobycie szczytu Gór Stołowych – Szczelińca Wielkiego oraz zwiedzenie rezerwatu przyrody Błędne Skały. Wycieczkę rozpoczęliśmy bardzo wcześnie rano, ponieważ czekała nas długa droga do Karłowa. Autobus nieco się spóźnił, ale nie czekaliśmy długo. Wyruszyliśmy z Raszówki około wpół do siódmej. Karłów przywitał nas słoneczną pogodą. Idąc przez trasę prowadzącą do podnóża Szczelińca Wielkiego, mijaliśmy wiele stoisk z pamiątkami i jedzeniem. Ruch turystyczny był mały, ze względu na to, że nasza wycieczka odbyła się w środku tygodnia. Przy szlaku wybudowano niewielki Park Dinozaurów, do którego nie wstępowaliśmy (zza ogrodzenia można zobaczyć kilka okazów). Wejście na Szczeliniec, po schodach między wielkimi głazami, było bardzo ciekawe. Poruszaliśmy się w jednym kierunku ze względu na ciasne przejścia w niektórych miejscach. Po drodze podziwialiśmy dziki i bardzo stromy stok góry, porośnięty bujnym lasem mieszanym. Po dotarciu na szczyt, weszliśmy na platformę widokową, z której można było ujrzeć przepiękny widok rozciągających się wzdłuż pasma gór - pól i lasów. Następnie przeszliśmy przez bramę prowadzącą do głównego celu naszej wycieczki. Po drodze p. przewodnik dokładnie opisywała różne formy skalne i opowiadała ciekawostki związane ze szczytem Gór Stołowych. Trasa prowadziła przez przepiękne skałki przypominające różne stworzenia i przedmioty: Małpolud, Kwoka, Wielbłąd, Słoń, Koński Łeb (oraz wiele innych). Minęliśmy głębokie rozpadliny: przykrawędziowe Piekiełka o głębokości sięgającej 17 m i Diabelską Kuchnię. Następnie powróciliśmy do podnóża góry. Zejście ze Szczelińca Wielkiego nie przysporzyło nam problemów, mimo iż schody prowadzące na dół były bardzo stare i koślawe. Nieco zmęczeni udaliśmy się do Karłowa, aby tam zjeść obiad. Potem podjechaliśmy autobusem na parking obok rezerwatu Błędnych Skał. Jest to wielka osobliwość przyrodnicza i jedna z głównych atrakcji krajoznawczych Gór Stołowych. Przy wejściu do rezerwatu znajduje się punkt widokowy, a potem trasa prowadzi przez skomplikowaną sieć przejść i chodników. Część skał posiada fantastyczne kształty, upodabniające je do grzybów, baszt i stołów, posiadających własne nazwy np. Kurza Stopka, Okręt, Kuchnia.

Najzabawniejsze było przeciskanie się przez wąskie przejścia, gdzie niekiedy trzeba było się nagimnastykować. Po zakończeniu naszej wędrówki wróciliśmy do Karłowa, gdzie mieliśmy wolną chwilę na kupienie pamiątek i różnych smakołyków na tamtejszych straganach. To była bardzo udana wycieczka, która na długo zapadnie nam w pamięć. Tomasz Łuka