Get Adobe Flash player

Drodzy Rodzice!

 

Wszyscy wiemy jakim wymagającym człowiekiem jest dziecko. Tak naprawdę, to właśnie ono pragnie być kochane, akceptowane i doceniane. Zauważajmy na co dzień jak potrzebuje naszej obecności i zwykłego kontaktu, nawet wzrokowego.

Oto kilka myśli, które być może pomogą Państwu jako Rodzicom być z dzieckiem w dobrych, codziennych relacjach, bez zakłóceń i nieporozumień.

Życzę Państwu powodzenia i dużo radości z sukcesów dzieci.

Danuta Formago, pedagog

Recepta dla Rodziców, w małej pigułce.

1.    Wyrażaj swoją miłość – słowem, gestem, uwagą, uśmiechem. Całuj, przytulaj, ściskaj. Bądź blisko, ale uważaj, by swym oddaniem nie zepsuć dziecka

2.    Interesuj się tym, co się dzieje w życiu dziecka: w szkole, poza szkołą i później. Słuchaj opowieści, zwierzeń, odpowiadaj na pytania. Buduj relację – pełną ciepła, bliskości i autentycznego zainteresowania.

3.    Chwal dziecko. Podkreślaj jego wyjątkowość i indywidualność. Unikaj porównań, ucz, że dobrze jest być innym, a ślepe podążanie za tłumem - niekoniecznie. Zachęcaj do podejmowania samodzielnych decyzji.

4.    Pielęgnuj pasje. Zaszczepiaj ciekawość świata, chęć rozwijania zainteresowań, odkrywania tego, co wokół, ale i wewnątrz siebie. Pomóż mu znaleźć swoje mocne strony, pracuj nad słabymi. Pamiętaj też, że dziecko nie jest przedłużeniem ciebie – ma swoje marzenia i cele.

5.    Ucz, czym jest dobro, a czym zło. Obudź wrażliwość na potrzeby czy krzywdę innych.

6.    Wychowuj, unikając etykiet. Jeśli dziecko robi coś niedbale, zwróć mu na to uwagę – to ważne, ale nie nazywaj go bałaganiarzem itp. Pokazuj możliwości korekty, alternatywy i konsekwencje niechcianych zachowań.

7.    Ucz, czym są zasady. Ustanawiaj granice. Zachęcaj do odpowiedzialności i konsekwencji. Modeluj zachowanie nie tylko słowem, ale bądź wzorem do naśladowania - pamiętaj, że dzieci uczą się poprzez obserwacje i naśladownictwo. Unikaj publicznego karcenia, jasno się komunikuj. Jeśli dajesz im karę – dziecko musi wiedzieć za co i dlaczego.

8.    Staraj się rozumieć dziecko, popatrz na świat jego oczami. To, co dla ciebie jest łatwe, proste i oczywiste, dla niego może być trudne. Nie bądź rodzicem bezwzględnym. Daj dziecku prawo do popełniania błędów, rewizji poglądów czy zmiany zdania.

9.    Stwórz dom, w którym będzie mogło czuć się dobrze i bezpiecznie. Kontroluj swój temperament, szanuj usposobienie dziecka i jego prywatność. Zaszczep w nim poczucie przynależności – celebrujcie rodzinne tradycje, spędzajcie czas razem. Nie mieszaj go w sprawy dorosłych.

10.    Nie wychowuj dziecka pod kloszem. Nadopiekuńczość to „zły przyjaciel”. Nie ratuj go z każdej opresji i nie usuwaj kłód spod nóg. Asekuruj, bądź obok, wskazuj kierunek, ale daj mu szanse poznać swoje możliwości, a i konsekwencje działań. Pozwól doświadczać.

Zbuntowany sześciolatek - jak sobie z nim radzić?

Wydawać by się mogło, że im dziecko jest starsze, tym jego zachowanie powinno budzić coraz mniej zastrzeżeń.

Tymczasem okazuje się, że dotychczas przewidywalny, zrównoważony sześciolatek swoim rodzicom serwuje powtórkę – znów przerabiacie… bunt dwulatka! 

Zrozum sześciolatka 

Problemy z zachowaniem sześciolatków są typowe dla wieku. Trudno się dziwić - dzieci są nieco… oszołomione. Zmieniają się, a zmiany te postępują w szybkim tempie. Dziecko balansuje na „pograniczu światów” – z jednej strony czuje się całkiem dojrzałym, samodzielnym, niezależnym osobnikiem, który może podejmować decyzje – wszak już wiele umie, sporo wie… 

Z drugiej strony wciąż jest dzieckiem – z nieokiełznanymi emocjami, nieracjonalnym zachowaniem. Sześciolatek szybko wpada w złość, bywa gwałtowny i bezkompromisowy. Trudno się dziwić - jeszcze wielu sytuacji nie rozumie. Gdy coś mu się nie udaje – budzi to w nim silną frustrację, która wyraża się w nieposłuszeństwie, jęczeniu, marudzeniu, napadach złości. Bywa… wręcz nieprzewidywalne, popada ze skrajności w skrajność.

Co dzieje się z sześciolatkiem?

·    Przeżywa zmiany – stawia pierwsze poważne kroki w edukacji, wchodzi w nowe schematy, ma całkiem poważne obowiązki. Odczuwa własną wartość – chce,  by wszyscy to zobaczyli i docenili, stąd potrzeba bycia w centrum i próby zwrócenia na siebie uwagi.

·    Próbuje testować rodziców i ustalone granice – często podważa stanowisko dorosłych, buntuje się, eksperymentuje. W tym czasie rodzic przestaje być autorytetem, a mama - centrum wszechświata (mało tego, może okazać się, że dziecko jej chwilowo nienawidzi i jest ona winna jego niepowodzeniom – klasyka!), dlatego na wydane polecenie sześciolatek potrafi odpowiedzieć krótko: „To moje życie”, „Nie rozkazuj mi” czy „Nie jesteś moim szefem”.

·    Oj, sześciolatek wie, kto i co mu się podoba, a co nie – ma swoje zdanie. Stawia hipotezy, mądrzy się – jeśli zabraknie mu argumentów, to nie szkodzi – wykorzysta… fantazję.

·    Awantury z rodzeństwem to też dla niego sposób, by wywalczyć pozycję i zademonstrować swą „potęgę” światu, ale i zainteresować sobą rodziców

·    Sześciolatek ma duże oczekiwania w stosunku do ludzi i… rzeczywistości. Nie chce się do nikogo i niczego dostosować. To wywołuje różne nieciekawe sytuacje, które przerażają rodziców. I tak dotychczas miłe, cudowne dziecko, kiedy przegrywa – oszukuje, kiedy czegoś nie ma – kłamie, kiedy coś mu się nie podoba – klnie.

·    Przeżywa stany lękowe – nie tylko lęk szkolne, ale i nocne. Sześciolatki boją się, że coś na nie czyha w kuchni, a w nocy, jeśli muszą po ciemku iść do toalety, dystans pokonują sprintem – boją się ciemności.

Jak radzić sobie z problemami zachowania u sześciolatków:

Z pewnością trzeba przyjrzeć się dotychczasowym ramom i granicom, po czym – jeśli sytuacja tego wymaga - ustalić je na nowo (dziecko ma inne potrzeby). Weryfikacji może podlegać choćby zakres „wolności”, limity czasowe (poświęcane na gry czy zabawę). Ustalcie harmonogram dnia i przestrzegajcie go.

·    Miejcie jasne oczekiwania. Nie daje to gwarancji, że konflikty i niepożądane zachowania się pojawią, ale na pewno zmniejszą ich częstotliwość.

·    Bądźcie cierpli i wyrozumiali. Choć to sporo kosztuje – warto.

·    Jeśli twoje dziecko zaczęło kłamać i oszukiwać, nie oskarżaj go, nie piętnuj. Zadawaj pytania, rozmawiaj. Tłumacz.

·    Zaangażuj dziecko w wykonywanie obowiązków domowych – ustalcie ich zakres adekwatnie do umiejętności dziecka.

·    Słuchajcie, ale nie dyskutujcie na temat poleceń czy zasad. One są niezmienne.

·    Bądźcie konsekwentni. Dotrzymujcie słowa, ale i traktujcie kary, zakazy i konsekwencje poważnie. Pamiętaj, że zanim na dziecko nałożycie restrykcje, musicie jasno je ostrzec przed konsekwencjami.

Choć sześciolatek potrafi naprawdę dać w kość, w pewnym sensie powinniście się cieszyć, że rozwija się prawidłowo, że staje się coraz bardziej pewny siebie, samodzielny i niezależny. 

DRODZY RODZICE

Czas spędzony z dzieckiem jest okazją do rozmowy, między innymi o jego bezpieczeństwie!

Informacje zawarte poniżej mają służyć pomocą dziecku, jak powinno postępować by uniknąć wielu niebezpieczeństw przebywając w domu, na dworze, w drodze do szkoły i domu, bądź innych miejscach i sytuacjach.

BĘDĄC W DOMU- PAMIĘTAJ!

  • - nie wpuszczaj obcych do mieszkania,
  • - nie wychylaj się z okna lub balkonu,
  • - nie baw się ogniem, prądem, gazem, wodą,
  • - nie zażywaj sam leków bez wiedzy rodziców,
  • - nie udzielaj osobom obcym żadnych informacji przez telefon,
  • - wychodząc z domu zamknij drzwi i schowaj klucze do kieszeni.

PRZEBYWAJĄC NA DWORZE- PAMIĘTAJ!

  • - informuj rodziców o miejscu zabawy oraz czasie powrotu do domu,
  • - nie baw się w opuszczonych budynkach, piwnicach, dachach i wykopach,
  • - nie niszcz mienia, tj. trawników, lamp, ławek,
  • - nie maluj po murach domów,
  • - nie bierz przykładu z dzieci, które palą papierosy, piją alkohol, biją inne dzieci,
  • - pilnuj swoich zabawek i sprzętu sportowego,
  •  -nigdy nie przyjmuj od obcych słodyczy, nie próbuj substancji, którymi mogą częstować cię starsi,
  •  -nie baw się na torach kolejowych,
  •  -nie baw się petardami- mogą cię poparzyć i okaleczyć!

W DRODZE DO SZKOŁY I DOMU - PAMIĘTAJ!

  • - idź zawsze tą samą bezpieczną drogą ,
  • - przechodź przez jezdnię w miejscach oznaczonych,
  • - nie zgadzaj się na jazdę samochodem, spacer, lody z obcymi,
  • - nigdy nie wybiegaj na jezdnię, gdy jezdnia nie ma chodnika, idź poboczem z lewej strony, noś znaczki odblaskowe
  • - nie wchodź na przejazd kolejowy, gdy są opuszczone zapory i pali się czerwone światło
  • - nie zaczepiaj i nie prowokuj bezdomnych zwierząt!

 


Wyszukiwanie na stronie

Polub nas!

Ostatnio w galerii